POLSKA OPERA KRÓLEWSKA
W roku 2017 powołana została
nowa państwowa instytucja kultury z siedzibą w Warszawie-Polska Opera Królewska.
Przedmiotem jej działalności jest- według statutu- upowszechnianie kultury
muzycznej poprzez wystawianie i promowanie dzieł operowych, ale równiez
muzyki oratoryjnej, kantatowej i kameralnej. Priorytetem jest twórczość
kompozytorów polskich, zwłaszcza dawnych mistrzów i przywracanie do życia
muzycznego zapomnianych utworów muzyki rodzimej. Istnieje bowiem
wiele świetnych dzieł operowych i wokalnych a praktycznie zapomnianych
(Stanisław Moniuszko, Maciej Kamieński, Jan Stefani, Karol Kurpiński, Franciszek
Lessel). Przywrócenie ich do życia w kraju jak i za granicą staje
się koniecznością dla promocji polskiego dorobku kulturalnego. Spectrum
działalności Polskiej Opery Królewskiej jest wyjątkowo szerokie. Oprócz
wyżej wymienionych celów dołączyć należy koncerty symfoniczne, projekty
skierowane do młodzieży, współpracę z warszawskimi uczelniami artystycznymi,
organizacja własnego festiwalu, spektakle z muzyką jazzową, produkcje
filmów i nagrań, spotkania literackie, czytanie nowych tlumaczeń
klasyki europejskiej, przygotowania konferencji i spotkań. Te zobowiązania,
których realizacje mają zapewnić oprócz własnych przychodów dotacje z budżetu
Państwa, korelują z potrzebą poszerzenia oferty kulturalnej dla mniejszych
ośrodków w całym kraju udostępniając spektakle na wysokim poziomie artystycznym.
Operę Królewską tworzy stały
zespół artystyczny, w tym wokaliści i muzycy o światowej renomie i dużym
doświadczeniu. Swoje projekty artystyczne placówka realizuje w Warszawie
i na obszarach gdzie nie ma filharmonii czy scen operowych. Nazwa
tej nowej placówki z przymiotnikiem "Królewska" kojarzy się ściśle
z naszą historią. To właśnie za czasów Zygmunta III Wazy, jego syn król
Władysław IV stworzył w 1637 roku na Zamku Królewskim w Warszawie
pierwszą stałą operę w Europie i na świecie. Władysław IV zafascynowany
sztuką operową we Florencji gdzie przebywał jeszcze jako królewicz,
z chwilą wstąpienia na tron wybudował na pierwszym piętrze zamku teatr
operowy. Na jego otwarcie wystawiono operę "La fama reale"
Piotra Elerta- muzyka z kapeli Wladysława IV. Następnie miały miejsce
premiery jeszcze 11 oper. Po śmierci monarchy rozkwit teatru
został zahamowany. Ale ta pierwsza stała scena operowa stała się zaczątkiem
późniejszego "złotego" okresu polskiej opery w latach panowania Stanisława
Augusta Poniatowskiego. Jemu to zawdzięczamy budowę Teatru Królewskiego
w Letniej Rezydencji Łazienek Królewskich. Ten uratowany przed zniszczeniami
wojennymi teatr dworski z XVIII wieku stał się dziś siedzibą POK. I to
jest wymownym symbolem kontynuowania tradycji historycznej i tożsamości
narodowej.
Na dyrektora powołany został
prof. Ryszard Peryt- osobowość znana od lat w świecie artystycznym- aktor,
reżyser, doktor sztuki teatru, profesor Akademii Teatralnej w Warszawie.
Pracując w Warszawskiej Operze Kameralnej (1986-2004) za dyrekcji
Stefana Sutkowskiego wyreżyserował on wiele przedstawień oper barokowych,
klasycznych i współczesnych.Wielokrotnie reżyserował poza granicami Polski
i jako jedyny na świecie wystawił wszystkie dzieła sceniczne Mozarta i
Monteverdiego. Nawiązując do historii opery na Zamku Królewskim w Warszawie
dyrektor Peryt powołał przy POK zespół instrumentów dawnych Capella Regia
Polona, którego repertuar obejmuje instrumentalną muzykę barokową, a także
dzieła oratoryjno-kantatowe i opery. Muzycy to młodzi utalentowani
instrumentaliści grający muzykę dawną na instrumentach z epoki lub
ich kopiach. Kierownictwo Capelli objął znany klawesynista Krzysztof Garstka.
POK stała się więc miejscem promującym młode talenty z polskich uczelni
muzycznych. Na swoim pierwszym festiwalu w lipcu 2018 wystąpiła 16
razy w najpiękniejszych miejscach Warszawy- w Łazienkach i świątyniach
przy Krakowskim Przedmieściu. Oprócz premiery "Don Giovanniego" Mozarta
w reżyserii Peryta odbyły się koncerty kameralne z udziałem wokalistów
i symfoniczno-jazzowe.
W roku 2018, a więc zaledwie
po roku działalności POK została nagrodzona medalem Jana Pawła II od Stowarzyszenia
"Pamięć Jana Pawła II", nagrodą Totus Tuus przez Fundacje "Dzieło Nowego
Tysiąclecia" i wyróżnieniem "Słoneczniki 2018" za najbardziej rozwojowe
inicjatywy dla dzieci w wieku 0-14 lat. Jest to dobry prognostyk na kolejne
lata działalności
|