PATRICK MODIANO - NOBEL LITERACKI
2014
Znów zaskoczenie, choć właściwie
zawsze Nobel za twórczość literacką jest zaskoczeniem. Gremium "uczonych
starców", czyli Komitet Noblowski, złożony z czterech-pięciu członków wyłonionych
z Akademii Szwedzkiej, jest jak Olimp zamieszkały przez bogów greckich
- wszechwiedzący i tajemniczy. Komitet Noblowski: filolodzy, pisarze, historycy,
decyduje o wyborze niezależnie od notowań i oczekiwań krytyków, wydawców,
czytelników. W tym roku typowano japońskiego pisarza Haruki Murakami, Kenijczyka
Ngugi wa Thiongo, miał ją dostać Philip Roth lub Salman Rushdie. Jednak
gdy 9 października sekretarz Akademii Szwedzkiej ogłosił werdykt wyjaśniając,
że francuski powieściopisarz otrzymał Nobla "za kunszt pamiętania i dzieła,
w których uchwycił najbardziej niepojęte ludzkie losy i odkrywał świat
czasu okupacji" - nikt nie był zaskoczony.
Patrick Modiano to monstre
sacre literatury francuskiej, znany, czytany, ceniony. Od debiutu w 1968
roku powieścią "La Place de lEtoile", wspinał się na szczyt literatury,
a droga usiana była laurami. W wieku 27 lat otrzymał Grand Prix du Roman
de lAcademie Francaise, w 1978 roku "Ulica ciemnych sklepików" dostała
najważniejszą literacką nagrodę francuską Prix Goncourt. W styczniu 2012
roku redakcja periodyku literackiego "Cahiers de LHerne" opublikowała
specjalny numer poświęcony pisarzowi, a na potrzeby wydawnictwa twórca
przekazał swoje prywatne archiwum.
Patrick Modiano to pisarz
lubiany we Francji i chętnie czytany. Trudno sobie wyobrazić szczęśliwszą
karierę literacką inspirującą się nieszczęśliwym dzieciństwem. Pisarz urodził
się w 1945 roku. Ojciec, Albert Modiano, Żyd włoskiego pochodzenia, handlował
na czarnym rynku pod przybranym nazwiskiem, zaopatrując również Niemców.
Uratował się z transportu do Auschwitz dzięki interwencji wysoko postawionej
osoby w Gestapo. Matka była aktorką teatralną grającą w czasie okupacji
epizody w filmach kręconych przez Niemców we Francji. Patrick i jego młodszy
brat rzadko widzieli rodziców, podrzucani i wychowywani byli przez dziadków
i przyjaciół rodziny. Poczucie opuszczenia przez rodziców, ich dwuznaczne
funkcjonowanie w czasie wojny, ale przede wszystkim śmierć brata, wpędziły
przyszłego pisarza w neurozę, która stała się stanem jego ducha - "Literatura
pozwoliła mi wyrazić rodzaj choroby, której doświadczyłem za sprawą rozgrywających
się na moich oczach wydarzeń historycznych i osobistych".
Dwa główne tematy prozy Modiano
to poszukiwanie tożsamości własnej i zbiorowej, oraz niemożność zrozumienia
przeszłości i chaosu, który zapanował w wyniku wojny. Wojna naznaczyła
świat piętnem, które pokrzyżowało nam szyki, skazało na błądzenie, zniszczyło
ustalone wartości i zasady. Modiano ciągle powraca do dzieciństwa, do zdarzeń,
które go kształtowały, okaleczyły, prowadzi rodzaj śledztwa, by zrozumieć
ukryte tajemnice działań ludzkich i ich konsekwencje. Ciemna, hipnotycznie
urokliwa atmosfera melancholii panuje w powieściach Modiano. Opowiadane
nam historie dzieją się w wojennej i powojennej przeszłości, obsesyjnie
powraca w nich temat poszukiwania śladów po osobach, które zniknęły w tajemniczych,
niewyjaśnionych okolicznościach. Jest to literatura ciemnych zdarzeń i
miejsc, ale nie literatura oskarżycielska, jak w "Ulicy ciemnych sklepików"
wchodzimy w magię opowieści o tym, co zniknęło, co jest do dotknięcia,
ale tajemnica pozostaje nierozwiązana, bo jak zrozumieć wojnę, chaos, zgliszcza?
"Moje pokolenie skazane jest
na fragmentaryczność. Staramy się budować świat z fragmentów, na jakie
rozpadło się lustro rzeczywistości" - powiedział pisarz i wyznaje, że pisze
wciąż tę samą powieść, w której pragnie rozliczyć się z dzieciństwem, ocalić
choć cząstkę z chaosu przeszłości. Kolejne powieści to jakby fotografie
tego samego miejsca z różnych stron, by zbudować jakąś całość, by odnaleźć
trop we mgle istnienia, zrozumieć świat w jego fragmentaryczności.
"La Place de lEtoile", "Villa
Triste", "Bulwar okrężny", "Zagubiona dzielnica", "Nawroty nocy", "Przyjechał
cyrk", "Ulica ciemnych sklepików", i ostatnia powieść "Żebyś nie zgubił
się w dzielnicy" - to wędrówki po nieistniejących krainach pamięci, w poszukiwaniu
własnej tożsamości.
Zdumiewający jest fakt, jak
wojna jest nieustająco obecna w naszej pamięci, czego dowiódł werdykt Akademii
Szwedzkiej.
Patrick Modiano to jedenasty
pisarz francuski wyróżniony nagrodą Nobla. Warto przypomnieć kilku z wielkich
laureatów: Roger Martin du Gard, Romain Rolland, Anatol France, Andre Gide,
Francois Mauriac, Albert Camus, Jean-Paul Sartre, Jean-Marie Gustave Le
Clezio.
Twórcy literatury objaśniają
nam świat, pokazują jego ukryte wartości i tajemnice, nazywają trafniej,
piękniej, mądrzej sens naszej obecności w świecie i za to należy im się
uznanie i nagrody.
Nobel dla Patricka Modiano
daje nam sygnał, że jednym z najistotniejszych problemów współczesnego
świata jest kwestia tożsamości jednostkowej i zbiorowej. Jak możemy zrozumieć
otaczający nas świat skoro nie rozumiemy do końca siebie i swoich zachowań?
Kim jesteśmy i dokąd zmierzamy?
Pozostawiam Państwa z tymi
pytaniami i powieściami Patricka Mondiano- melancholijnym tropicielem przeszłości
|