PÓŁWIECZE
WARSZAWSKIEJ OPERY KAMERALNEJ
Warszawska
Opera Kameralna weszła w drugie półwiecze swojej działalności. W ubiegłym
sezonie obchodzila jubileusz 50-lecia. Jej początki sięgają 1961
roku, a założycielem Opery był Stefan Sutkowski, nieprzerwanie od
50 lat dyrektor naczelny i artystyczny. Przedstawieniem inauguracyjnym
była opera G.B.Pergolesiego "La serva padrona" wystawiona niebawem po powołaniu
tej nowej placówki. Jako siedzibę Warszawska Opera Kameralna
otrzymała zabytkowy budynek przy alei Solidarności w Warszawie. Stylowe,
kameralne wnętrza z doskonałą akustyką tworzą niezapomnianą atmosferę przypominającą
dawne teatry operowe. Obiekt ten wpisany został zresztą do rejestru zabytków
Warszawy. Bogaty repertuar Opery cechuje róznorodność muzycznych stylów
i form: od średniowiecznych misteriów, poprzez opery wczesnego i późnego
Baroku, opery klasyczne, XVIII-wieczne pantomimy, opery Rosssiniego, Donizettiego,
a także sceniczne dzieła współczesne. Artyści Opery wykonuja również muzykę
kameralną, oratoryjną i symfoniczną. W 1984 roku przy Operze powołano Ośrodek
Dokumentacji i Badań Dawnej Muzyki Polskiej. Realizuje on różnorakie zadania
od naukowo-badawczych do praktycznych, opracowując do wykonania scenicznego
nowo odnalezione zabytki muzyki polskiej. Od wielu lat szczególnie ważne
miejsce w repertuarze zajmuje twórczość Wolfganga Amadeusa Mozarta.
Ukoronowaniem tych zainteresowań WOK był I Festiwal Mozartowski
zorganizowany w 1991 roku dla uczczenia 200 rocznicy śmierci tego wielkiego
kompozytora. Na tym festiwalu wykonano 26 dzieł scenicznych Mozarta. To
przedsięwzięcie bez precedensu w historii pojedyńczego teatru operowego
wywołało ogromne zainteresowanie w Polsce i za granicą. Od tego momentu
Festiwal Mozartowski stał się imprezą coroczną odbywającą się w miesiącach
letnich, w czerwcu i lipcu. Obok dzieł scenicznych wykonywane są też na
festiwalach utwory orkiestrowe tego wielkiego mistrza. Kolejnym ważnym
wydarzeniem w historii WOK stał się Festiwal Oper Barokowych zorganizowany
przez Stefana Sutkowskiego w 1993 roku. Także ta impreza odniosła
wielki sukces, wobec czego dzieła barokowych mistrzów zaczęto wystawiać
co roku pod takim samym szyldem festiwalu. Trzeba nadmienić, że obok tej
cyklicznej imprezy odbywa się od 1995 r.inny festiwal
- Claudio Monteverdiego, poświęcony wyłącznie temu twórcy opery barokowej
.
Największym
jak dotąd przedsięwzięcem Warszawskiej Opery Kameralnej były
uroczyste obchody 400-lecia opery jako gatunku muzycznego. Miały one miejsce
na przełomie lat 2000/2001. Wykonano wówczas 57 dzieł scenicznych z różnych
epok (w tym 7 premier). Począwszy od pierwszej zachowanej w całości opery
"Euridice" Jacopo Periego po opery współczesne, pisane na zamówienie
WOK. W ramach tych obchodów zaprezentowno 125 spektakli w Teatrze
WOK. Również w 2000 roku zainicjowano wedle pomysłu dyrektora S.Sutkowskiego
- doroczny Festiwal Oper Staropolskich oraz Festiwal Muzyki G.F.Haendla.
W roku wejścia Polski do UE (2004) Opera zorganizowała cykl imprez "Oda
do Europy", na których wykonywano przedstawienia operowe i utwory symfoniczne
kompozytorów pochodzących ze wszystkich krajów zjednoczonej Europy. W 1992
roku przy WOK powstała Fundacja Pro Musica Camerata. Jej zadaniem jest
działalność wydawnicza kompozycji polskich od okresu Średniowiecza aż do
XX wieku. Innym polem są nagrania płyt kompaktowych dokonywane
pod własnym znakiem firmowym. Preferowana jest muzyka polska.
Już
od 1992 roku Warszawska Opera Kameralna dawała się poznać za granicą.
Wystapila w 16 krajach Europy a oprócz tego w Japonii, Libanie, USA i Kanadzie
biorąc udział w prestiżowych , międzynarodowych festiwalach muzycznych.
Wielka w tym zasługa dyrektora S.Sutkowskiego, któremu na sercu leżała
zawsze promocja muzyki polskiej za granicą. Jako orędownik muzyki
polskiej i wspaniały organizator został on uhonorowany wieloma odznaczeniami
państwowymi za wybitne osiagnięcia na polu kultury muzycznej.
|