STUDIO
MUZYKI DAWNEJ W MONTREALU
Jednym
z ciekawszych zespołów muzycznych w Montrealu jest uznane na scenie lokalnej
i międzynarodowej "La Studio de musique ancienne de Montreal". Istnieje
on od roku 1974, a jego założycielami byli: Christopher Jackson, Rejean
Poirier i Helene Dugal - uczniowie organisty Bernarda Legace. Powołany
wówczas zespół wypełnił lukę jaka zaistniała po rozwiązaniu
grup kameralnych "lEnsemble de musique ancienne de Montreal", "Le
Groupe Bach de Kenneth Gilbert" i "Ch?ur Bach". Blisko 40 lat sukcesów
zawdzięcza zespół własnemu repertuarowi i wysokiemu poziomowi wykonawczemu.
Podziwiany jest za wibrujący sposób wydobywania dźwięków i piękno interpretacji.
W następstwie dymisji szefa Rejeana Poiriera w 1988 roku, dyrektorem
artystycznym został Christopher Jackson. Ten znany organista, klawesynista
i dyrygent chóralny piastuje tę funkcję do dziś. Współkierownikiem
zespołu jest skrzypek i pedagog Jean Francois Rivest, który pracuje z orkiestrą.
"Studio" przygotowuje rocznie 4-5 programów koncertowych. W jego
skład wchodzi 40 osób, w tym 10-13 wokalistów. Muzycy grają na
instrumentach pochodzących z dawnych epok albo posługują się ich kopiami.
Od wielu lat "Studio" współpracuje z wybitnymi solistami (Suzie Le
Blanc, Daniel Taylor) i zespołami (np.Tafelmusic z Toronto, I Musici de
Montreal). Na swoim koncie ma 15 wspaniałych nagrań CD. Oblicza
się, że zespół zaprezentował w sumie przez prawie 40 lat istnienia aż 800
dzieł muzyki renesansowej i barokowej. Dawniej repertuar zespołu sięgał
jedynie do1750 roku, górnej granicy Baroku. Dziś wykonuje on również
utwory pózniejsze, klasyczne, a nawet współczesne. W programach zespołu
znajdują się utwory świeckie i religijne. Do najznakomitszych kreacji zespołu
można zaliczyć Oratorium na Boże Narodzenie, Msze h-moll, Magnificat i
Pasję wg św. Jana J.S. Bacha, dzieła C. Monteverdiego (Il Combantimento
di Tancredi e Clorinda, Vespro del Beata Virgini) i J.F. Haendla (Mesjasz,
Izrael w Egipcie, Theodora). "Studio" występuje najczęściej w montrealskich
kościołach: św.Leona, Jana Chrzciciela, św.Piotra Apostola, Notre Dame
du Tres Saint-Sacrament. Ta ostatnia świątynia preferowana przez zespół
nadaje się chyba najbardziej do prezentacji muzyki dawnej ze względu
na świetną akustykę. Dzięki popaciu Rady Kanady ds. Sztuki zespół wielokrotnie
koncertował za granicą (Francja, Belgia, Luxembourg, Hiszpania, Stany Zjednoczone,
Meksyk). Brał też udział w wielu festiwalach krajowych i zagranicznych.
Uczestniczył w szeregu emisji radiowych i telewizyjnych sieci francuskiej
i angielskiej Radio-Canada. W ramach misji propagowania muzyki dawnej organizował
seminaria i kursy interpretacji. Specyfiką zespołu jest dążenie do uautentycznienia
interpretacji muzyki dawnej zgodnej z daną epoką. Wiąże się z tym
konieczność zmniejszenia obsady wykonawczej i zastosowanie dawnych instrumentów
muzycznych. Dążenie do prawdy historycznej nie jest jednak celem
samym w sobie. Jest ideą, na bazie której zespół kreuje muzykę w sposób
swobodny i nowoczesny. Przez ostatnie lata muzyka dawna była -jak wiadomo-
terenem badań nad autentycznymi (czyli zgodnymi z daną epoką ) sposobami
wykonań. Dziś pozostawia się wykonawcom większy margines. Bo jak wiadomo
każde wykonanie jest unikalne i rodzi się z wewnętrznego "ducha",
a to liczy się w odbiorze najbardziej. Z drugiej strony muzykę dawną powinno
się rozumieć jako rodzaj sztuki retorycznej, co narzuca wykonawcom
bezpośredni sposób komunikowania się z audytorium. Wówczas reakcje publiczności
stają się żywe i naturalne. Tworzy to cudowną atmosferę przypominajacą
przedstawienie.
Ostatnio
zespół otrzymal Prix Opus du Concert de lannee za "Le ciel de terres froide"
zaprezentowany podczas festiwalu "Montreal Baroque".
W sezonie
2012-13 zespół występuje z czterema programami z muzyką Renesansu i Baroku.
W programach są kompozycje Byrda, Palestriny, Lasso, Gesualdo i innych
twórców.
|