GWIAZDY
POLSKIEJ MUZYKI (2)
PIOTR
BECZAŁA jest dziś jednym z najbardziej pasjonujących i wywołujących głęboki
podziw tenorów lirycznych. Jest wielce doceniany przez publiczność
i krytykę za wyjątkowo przepiękny głos i umiejętność wcielania się w różnorodne
role. Dysponuje ciepłym, donośnym, pełnym finezji głosem i
zadziwia ogromną muzykalnością. Niezależnie od walorów wokalnych przykuwa
uwagę swoja grą aktorską eksponującą wyraziście cechy osobowości każdej
postaci. Światowa krytyka plasuje go w grupie czterech najwspanialszych
tenorów wraz z Jonasem Kaufmannem, Josephem Calleja i Malcero Alvarezem.
Beczała jest dziś uznawany za jednego z największych artystów sztuki wokalnej.
Artysta
urodził się w Czechowicach-Dziedzicach w południowej Polsce. Studiował
w katowickiej Akademii Muzycznej pod kierunkiem wybitnych profesorów: Jana
Ballarina, Pawła Lisitsiana i Seny Jurinac. Po studiach został zaangażowany
do Państwowego Teatru Muzycznego w Linzu gdzie doskonalił warsztat wokalny.
W roku 1997 został solistą Opery w Zurichu. Dał się tam poznać w
rolach tenorowych wielu oper rozwijając jednocześnie swój talent. Szczególnie
owocne w jego karierze stały się lata 2004-2006, kiedy to uzyskał międzynarodowy
rozgłos po debiutach w Royal Opera Covent Garden i w Operze San Francisco.
Następnie występował na scenach w La Scali i Metropolitain Opera w Nowym
Yorku, gdzie zadebiutowal w 2006 roku jako Książe Mantui w operze Rigoletto.
MET otworzyła mu drzwi do światowej kariery. Oprócz Rigoletta kreował
tam wiodące partie w operach: Łucja z Lammermooru, Eugeniusz Oniegin,
Cyganeria, Romeo i Julia. Od tego czasu pojawia się często na scenach
Opery Niderlandzkiej, Opery w Hamburgu, Państwowej Opery w Berlinie, Teatru
Wielkiego w Warszawie, teatrów operowych Wiednia, Genewy,
Bolonii, Brukseli, Aten, a także w Teatrze Mariinski w Petersburgu.
Oprócz występów operowych prezentował się na koncertach estradowych i na
festiwalach (Salzburg, Lucerna, Graz, Montpellier), gdzie towarzyszyły
mu renomowane orkiestry. W jego repertuarze znajdują się role bohaterów
z najbardziej popularnych oper jak Alfredo (Traviata), Książe Mantui (Rigoletto),
Ricardo (Bal Maskowy), Rudolfo (Cyganeria), tytułowe role w Wertherze i
w Fauście, Romeo (Romeo i Julia), Leński (Eugeniusz Oniegin), Tamino (Czrodziejski
flet), Don Ottavio (Don Giovanni), Włoski śpiewak (Kawaler Srebrnej Róży),
Camille de Rosillon (Wesoła Wdówka), Belmont (Uprowadzenie z Seraju).
Ostatnie jego role to Książe (Rusałka), Pastuszek (Król Roger), Vaudemont
(Jolanta) czy Sinodal (Demon).
Wykonastwo
Piotra Beczały jest utrwalone na wielu CD. M.in. w nagraniu na żywo
spektaklów Faust z Opery Wiedeńskiej, Traviata z Opery w Monachium
- (nagroda Grammy Award 2008), Król Roger. Jego głos słychać w nagraniu
Łucji z Lammermooru pod dyrekcją sławnego Walerego Georgiewa, gdzie w roli
tytułowej wystąpiła Natalia Dessay. Artysta nagrał też solowe arie francuskie
i włoskie oraz kompozytorów słowiańskich (Borodin, Czajkowski, Rimskij-Korsakow,
Rachmaninow, Moniuszko, Żeleński, Nowowiejski, Smetana Dworzak). Z kolei
nagrania na DVD włączaja szereg przedstawień z Piotrem Beczałą w Operze
w Zurichu. Są one wydane pod etykietami Arthaus, EMI, TDK, Decca, DG.
W ubiegłym
sezonie artysta wystąpił w MET z Anną Netrebko (opera Manon w nowej produkcji
Laurenta Pelly). Przedstawienie było bezpośrednio transmitowane - w ramach
serii "Live in HD"- na ekranach kin w ponad 50 krajach. Następnie ukazało
się w formacie DVD. Piotr Beczała zaszczycił też na recitalu w Santa
Monica w ramach serii Eli&Edythe Broad Stage. Na festiwalu w Salzburgu
śpiewał utwory Brahmsa przy akompaniemencie orkiestry Radia Bawarskiego
pod dyrekcją sławnego Eliota Gardinera. Wysoka pozycja artysty pozwala
mu na dobieranie sobie partnerów scenicznych i reżyserów. Najbardziej ceni
dwóch reżyserów, z którymi uwielbia pracować - Franco Zefirelliego
i Guy Joostena.
|