GWIAZDY
POLSKIEJ MUZYKI (3)
MARIUSZ
KWIECIEŃ - wybitny polski śpiewak operowy jest dziś jednym z najbardziej
cenionych barytonów na świecie. Urodził się w 1972 roku w Krakowie i tam
ukończył Akademię Muzyczną. Słynie z pięknego aksamitnego głosu, ogromnej
muzykalności i silnej osobowości scenicznej. Na scenie odznacza się
dużą swobodą, potrafi oczarować w barytonowych rolach m.in. amantów wdziękiem
i vis comica. Jest podziwiany w najbardziej prestiżowych teatrach operowych
Europy, Ameryki Pn. i Azji. Na studiach nikt nie wróżył mu kariery operowej,
ale dzięki wytężonej pracy i uporowi uzyskał światowy rozgłos i stał się
rozchwytywanym "gwiazdorem". Od wielu lat związany jest z Metropolitain
Opera w Nowym Yorku partnerując największym współczesnym artystom (Anna
Netrebko, Elina Garanca, Jonas Kaufmann, Laurence Browlee). Na scenie tej
wzbudzał gorący aplauz wcielając się w tak wymagające role
jak Marcello w "Cyganerii" Pucciniego, Germont w "Traviacie" Verdiego,
Malatesta w "Don Pasquale" i Enrico w "Łucjii z Lammermooru" Donizettiego,
Riccardo w "Purytanie" Belliniego, Almaviva z "Wesela Figara" i Guglielm
z "Cosi fan tutte" Mozarta, Escamilio w "Carmen" Bizeta. W obecnym sezonie
wystąpił w MET wraz z Anną Netrebko (sopran) w "Eugeniuszu Onieginie"
Czajkowskiego. Tą scenę operową artysta ceni sobie najbardziej, gdyż
-jak mówi-wszystko tam działa perfekcyjnie jak w niemieckim samochodzie.
Mariusz Kwiecień jest też absolwentem Metropolitan Operas Lindemann
Young Artist Development Program (1999). Obok nowojorskiej MET szanuje
bardzo londyńską Covent Garden, która jest wg niego najlepszym teatrem
profesjonalnym w Europie. Ostatnio zaprezentował się tam jako Rodrigez
w "Don Carlosie" Verdiego, a w przyszlym sezonie planuje zaśpiewać tytułową
postać w operze Szymanowskiego "Król Roger". Uwielbia śpiewać w Santa
Fe, Madrycie i Paryżu. W paryskiej Opera Bastille występował jako Belcore
w "Napoju miłosnym" Donizettiego. W tej samej roli dał się usłyszeć publiczności
wiedeńskiej, a także w roli hrabiego Robinsona w "Il matrimonio segreto"
Cimarosy. W innym teatrze paryskim Palais Gamier zagrał tytułową rolę w
"Eugeniuszu Onieginie" Czajkowskiego. W tej samej kreacji zaprezentował
się publiczności Teatru Bolszoj w Moskwie i Bayerische Staatoper w Monachium.
W mediolańskiej La Scali dał się poznać jako Otokar w "Wolnym strzelcu"
Webera. Współpracy z La Scalą nie wspomina jednak najlepiej ze względu
na panujący tam rozgardiasz i brak poczucia odpowiedzialności. Nie przepada
także za Operą Berlińską ze względu na przestarzałą konstrukcję. Natomiast
ciepło wypowiada się o Lyric Opera w Chicago, Seattle Opera czy San Francisco
Opera. Mariusz Kwiecień jest artystą wymagającym i potrafi odrzucić propozycje
angażu jesli rażą go niedociągnięcia reżyserskie. Bliższe są mu opery włoskie
niż francuskie. Nie lubi teatru, który niewiele wnosi poza kontrowersją.
Popiera natomiast nietuzinkowe i nieoczekiwane rozwiązania reżyserskie,
które są ze sobą logicznie powiązane i wynikają z libretta.
Największym
jego triumfem jest tytułowa rola w operze Mozarta "Don Giovanni".
Wcielając się 100 razy w 16 rozmaitych produkcjach w postać dziarskiego
uwodziciela odnosił ogromne sukcesy na światowych scenach: w Covent Garden,
wiedeńskiej Staatsoper, w San Francisco Opera, Houston Grand Opera, Santa
Fe Opera, Seattle Opera (gdzie za tą kreacje został wybrany w 2002 roku
Artystą Roku), w Tokio pod batutą Selji Ozawy, a także w Bilbao i Teatrze
Wielkim w Warszawie oraz w Operze w Krakowie. W roku 2011 jako
Don Giovanni odniósł kolejny sukces na scenie MET w nowej produkcji Michaela
Grandage.
Oprócz
występów operowych Mariusz Kwiecień występuje na koncertach estradowych.
Zaliczył szereg recitali w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. Zaśpiewal
kilkakrotnie "Niemieckie Requiem" Brahmsa m.in. z Atlanta Symphony Orchestra
pod batutą Roberta Spano oraz z Rotterdam Philharmonic Orchestra pod batutą
Walerego Gergiewa.
|