CHOPIN
I JEGO EUROPA
Taką
nazwę nosi Międzynarodowy Festiwal Muzyczny, który odbywa się od dziesięciu
lat w okresie letnim w Warszawie. Wszedł już do kalendarza najważniejszych
wydarzeń kulturalnych Europy. Głównym zamiarem inicjatora imprezy, którym
jest Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, było ogarnięcie kultury muzycznej
Europy w relacji do spuścizny Chopina. Osiągnięcia kultury europejskiej
wywodzącej się z kręgu śródziemnomorskiego są najcenniejsze i najbogatsze
ze wszystkich kultur. Z tego obszaru wywodzą się najwspanialsi artyści,
a ich dorobek przyczyniał się do nieustannego rozkwitu tej kultury. Poczesne
miejsce w szeregu tych wielkich artystów przypada bezwzględnie Chopinowi.
Festiwal
z całym bogactwem swego programu pomyślany został jako chopinocentryczny.
Znaczy to, że twórczość Chopina staje się punktem odniesienia dla innych
kompozytorów, ze względu na swoją ogromną siłę oddziaływania. Była
ona źródłem, z którego czerpały kolejne generacje kompozytorów, w tym również
współczesnych. Ale i Chopin o czym należy wiedzieć sam był inspirowany
przez współczesnych mu, a także wcześniejszych twórców, zgodnie z prawami
ewolucji muzyki. Szczególnie duchowo bliscy byli mu jego poprzednicy -
Jan Sebastian Bach, Wolfgang Amadeusz Mozart i Ludwig van Beethoven. Ale
nie tylko oni wywarli wpływ na naszego mistrza. Również twórcy mniejszego
kalibru, reprezentujący tzw. styl brillant, dali Chopinowi wzory w zakresie
techniki, faktury i wirtuozostwa. Wśród nich byli także polscy kompozytorzy,
jak np. Franciszek Lessel czy Maria Szymanowska. Wpływ na Chopina miała
też włoska muzyka operowa z uwielbianą przez niego sztuką bel canto, (Rossini,
Bellini, Donizetti), a także opera francuska (Meyerbeer, Auber, Boieldieu).
Z kolei muzyka Chopina oddziaływała na wielu wybitnych kompozytorów, dając
im impuls do szukania własnej drogi twórczej i kształtowania stylów indywidualnych.
Jednym z nich był rówieśnik Chopina, wielki kompozytor węgierski Franciszek
Liszt słynny z odkrywczości wyrazowej i wielu pomysłów formalnych i fakturalnych.
Dla Claudea Debussyego impulsem stała się chopinowska poetyka brzmienia.
Stworzony przez niego nowy styl zwany impresjonizmem posiada swoje korzenie
właśnie w muzycznej kolorystyce chopinowskiej. Z muzyki Chopina wyrasta
również twórczość rosyjskiego ekspresjonisty Aleksandra Skriabina, o czym
świadczą pierwsze jego utwory, a także ostatnie pełne rozmachu sonaty fortepianowe.
Chopin był jednym z prekursorów europejskich szkół narodowych. Jego muzyka
pełna polskości stanowiła impuls dla innych kompozytorów odnośnie wykorzystywania
elementów ludowych. Można tu wyliczyć całą plejadę kompozytorów rosyjskich,
czeskich, węgierskich, skandynawskich z XIX wieku. Pobudzenie ich tożsamości
narodowej dokonało się niewątpliwie pośrednio za sprawą twórczości Chopina.
Dobrymi przykładami oddziaływania muzyki Chopina na późniejszych kompozytorów
są Ignacy Jan Paderewski i Karol Szymanowski. Reminiscencje chopinowskie
wniknęły w ich twórczość głęboko, a mazurki Szymanowskiego oparte na stylizacji
melodii góralskich są najbardziej oryginalnymi owocami tych inspiracji.
Rezonans muzyki Chopina słychać też u Rachmaninowa, Ravela, Lutosławskiego.
Dbając
o wysoki poziom wykonawczy organizatorzy nie szczędzą wysiłku w poszukiwaniu
wybitnych wykonawców: solistów, dyrygentów, zespołów kameralnych i orkiestr.
Wśród solistów nie brak laureatów prestiżowych konkursów i wielkich sław
światowej pianistyki. Wymieńmy Martę Argerich czy Krystiana Zimermana.
Właśnie tam swą karierę międzynarodową rozpoczął 16-letni wówczas Jan Lisiecki,
kanadyjski pianista polskiego pochodzenia. O renomie festiwalu świadczy
fakt gotowości występów sławnej Gewandhaus Orchestra z Lipska, która zadeklarowała
chęć uczestnictwa w najbliższym festiwalu. Ciekawostką są koncerty na historycznych
instrumentach, które umożliwiają zbliżenie do autentycznego brzmienia dawniejszych
utworów. W programach jest też miejsce dla kompozycji jazzowych. Koncerty
odbywają się każdego roku w drugiej połowie sierpnia w Filharmonii Narodowej,
w Studio Koncertowym Polskiego Radia, w Teatrze Wielkim, w kościołach.
|