... Wspaniały debiut w Carnegie Hall pianistki Katarzyny Musiał, laureatki I nagrody Bradshaw & Buono International Piano Competition, New York, 22 maja 2011 

Mieszkająca w Montrealu polska pianistka Katarzyna Musiał debiutowała w Carnegie Hall jako zdobywczyni I nagrody w Bradshaw & Buono International Piano Competition. Jej grę określono jako "pełną intensywności i rzadko spotykanej wirtuozerii". Cosmo Buono, dyrektor artystyczny konkursu uznał pianistkę za "artystkę nie mającą sobie równych, jeśli chodzi o współczesny repertuar pianistyczny".

Katarzyna Musiał, która wykonała program obejmujący kompozycje Messiaena i Ginastery, wyróżnia się tym, że konsekwentnie skupia swą uwagę na kompozytorach XX i XXI wieku i w ten sposób kreuje unikalną niszę muzyczną, w której cieszy się dużym powodzeniem.

New York Concert Review tak napisał o występie artystki na koncercie laureatów:

"... Katarzyna Musiał wykonała  Preludia Oliviera Messiaena "Gołębica" i "Refleksje na wietrze"; pierwsze z nich to utwór delikatny jakby szemrzący, impresjonistycznie lśniący i migocący, a drugi - burzliwy i niespokojny. Kolejno zabrzmiały trzy Tańce argentyńskie op. 2 Alberto Ginastery: "Taniec starego kowboja","Taniec pięknej dziewczyny" i "Taniec aroganckiego kowboja". Jak mówią same tytuły, pierwszy z nich jest stanowczy i apodyktyczny, drugi melodyjny i pieszczotliwy, a trzeci żywiołowy , wirtuozowski z kaskadami dźwięków, ciężkimi akordami oraz glissandami biegnącymi przez całą klawiaturę. Artystka pokonała wszystkie te wyzwania znakomicie. Jej technika jest olśniewająca, dźwięk piękny, intensywny i pełen wyrazu lecz nigdy ostry, bardzo zróżnicowany pod względem emocji, kolorystyki i szczegółu. Idiomatyczne rytmy i modulacje tańców wykonała jako coś całkowicie własnego i wykazała się w nich zarówno ognistym temperamentem jak i śpiewnym liryzmem".


 

Porywający występ z McGill Chamber Orchestra w Montrealu - 30 maja 2011

Tydzień później Katarzyna Musiał zagrała jako solistka z McGill Chamber Orchestra pod batutą maestro Borissa Brotta w Pollack Hall w Montrealu kolejny bardzo interesujący i niezwykły koncert, w czasie którego zabrano słuchaczy w podróż muzyczną poprzez galerię dzieł plastycznych oddających nastrój muzyki, przedstawianych równocześnie na wielkim ekranie. W ten sposób bogactwo i ilustracyjność dźwięków nawiązujących do obrazów zostało wzmocnione przez przeżycie wizualne prezentowanych w czasie koncertu prac artystów z Uniwersytetu Concordia. 

Program koncertu obejmował dwa bardzo wymagające utwory: najsłynniejsze dzieło Modesta Mussorgskiego "Obrazki z wystawy" w nowej aranżacji na fortepian i smyczki oraz "Cztery temperamenty" Paula Hindemitha. Ten wieczór zostanie przez wielu obecnych na nim słuchaczy zapamiętany jako wyjątkowo piękny i wzruszający, przede wszystkim za sprawą talentu i wirtuozerii artystki, dzięki którym udało jej się przenieść słuchaczy się w świat muzyki dostępny najbardziej wrażliwym duszom, nie wspominając o zachwycającej prezencji. Jej palce tańczyły po klawiaturze, a skupiona twarz pokazywała emocje niezwykle wzruszające i piękne. Jej występ był niezwykle  widowiskowy i porywający, niemal hipnotyzujący. Występ pianistki wraz z orkiestrą został nagrodzony owacjami na stojąco.

Artystka zagra także z Bielską Orkiestrą Kameralną już we wrześniu na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Jana Sebastiana Bacha. Jej nowa płyta nagrywana z montrealską wytwórnią XXI-21 ukaże się na początku przyszłego roku.
 
..
.
(PAP)
Kliknij na zdjęcia, aby uzyskać powiększenie

 
.. Więcej informacji o pianistce można znaleźć na www.pianist.pl

 
 
 
 
 

 


BIULETYN POLONIJNY, Postal Box 13, Montreal, Qc H3X 2T7, Canada; Tel: (514) 336-8383 fax: (514) 336-7636, 
Miesięcznik rozprowadzany bezpłatnie wśród Polonii zamieszkującej obszar Montrealu i Ottawy. Wszelkie prawa zastrzeżone.